علوم اجتماعی
اختر جمالی؛ لیدا اسماعیلی؛ نادر قلی قورچیان
چکیده
هدف: نیروی انسانی هر سازمانی عامل تعیینکنندهای در سازمان خود میباشد و ارتقاء هوش اجتماعی در نیروی انسانی سازمانهای آموزشی میتواند سبب بهبود کیفیت خدمات آموزش و یادگیری شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی ابعاد و مولفههای ارتقاء هوش اجتماعی در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاه فرهنگیان انجام شد.روش: روش اجرای مطالعه ...
بیشتر
هدف: نیروی انسانی هر سازمانی عامل تعیینکنندهای در سازمان خود میباشد و ارتقاء هوش اجتماعی در نیروی انسانی سازمانهای آموزشی میتواند سبب بهبود کیفیت خدمات آموزش و یادگیری شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی ابعاد و مولفههای ارتقاء هوش اجتماعی در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاه فرهنگیان انجام شد.روش: روش اجرای مطالعه حاضر آمیخته (کیفی-کمّی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان حوزه مدیریت آموزشی، مدیریت فرهنگی، مدیریت منابع انسانی و روانشناسی اجتماعی در سال 1400 و در بخش کمّی اعضای هیأتعلمی دانشگاه فرهنگیان تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی طبق اصل اشباع نظری 20 نفر تعیین که این افراد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمّی طبق فرمول کوکران 260 نفر تعیین که این افراد با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس رشته تحصیلی انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی با مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل محتوا در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند و در بخش کمّی با پرسشنامه محققساخته گردآوری و با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که هوش اجتماعی در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاه فرهنگیان دارای 55 شاخص، 9 مولفه و 3 بعد شامل ویژگیهای فردی (با مولفههای ویژگیهای شخصیتی و ارزیابی)، دانش و فناوری اجتماعی (با مولفههای کاربرد دانش، کاربست فناوری اطلاعات و تکنولوژی آموزشی) و مهارتهای اجتماعی (با مولفههای روابط درون و برون سازمانی، روابط عمومی، توانمندی در رشته تخصصی و مهارتهای مدیریتی) بود. یافتههای بخش کمّی نشان داد که بار عاملی، روایی محتوایی، میانگین واریانس استخراجشده و پایایی ابعاد و مولفهها تایید شد. افزون بر آن، مدل هوش اجتماعی بر هر سه بعد ویژگیهای فردی، دانش و فناوری اجتماعی و مهارتهای اجتماعی و هر یک از سه بعد مذکور بر مولفههای خود اثر مستقیم و معنیدار داشتند (05/0P<).نتیجهگیری: متخصصان و برنامهریزان نظام آموزش عالی با توجه به ابعاد و مولفههای شناساییشده میتوانند از طریق ارتقاء هوش اجتماعی زمینه را برای بهبود آموزش و یادگیری دانشجویان فراهم آورند.
جمیله شرف؛ نادر قلی قورچیان؛ کلثوم نامی؛ محمود صباحی زاده
چکیده
هدف: مدرسه صالح مدرسهای برای تحقق حیات طیبه و دستیابی به جامعه سالم است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی مدل استقرار مدرسه صالح بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه پژوهش صاحبنظران مدرسه صالح استان هرمزگان در سال 1400 بودند که طبق اصل اشباع نظری تعداد 17 نفر از آنها با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: مدرسه صالح مدرسهای برای تحقق حیات طیبه و دستیابی به جامعه سالم است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی مدل استقرار مدرسه صالح بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه پژوهش صاحبنظران مدرسه صالح استان هرمزگان در سال 1400 بودند که طبق اصل اشباع نظری تعداد 17 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و با روش کدگذاری در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که برای مدل استقرار مدرسه صالح 546 مفهوم در 29 زیرمقوله و 14 مقوله شناسایی شد. مقولهها شامل ارتقای جایگاه آموزشوپرورش و عناصر آن (با دو زیرمقوله ارتقای جایگاه و ارزشمندی آموزشوپرورش و ارتقای منزلت و جایگاه معلمان و مدیران)، مدیریت و ارتقای عملکرد (با چهار زیرمقوله توجه به مدیریت مدارس، هماهنگی و ارتباطات، ارتقاء نظارت و ارتقاء روابط و رفتارها در مدرسه)، سیاست، ساختار و سیستم اداری (با دو زیرمقوله توجه به مسائل سیاستگذاری و ساختار و ارتقای سیستم اداری)، توجه به تربیت و پرورش دینی (با یک زیرمقوله توجه به تربیت و پرورش دینی و ملی)، منابع، فضا و تجهیزات (با سه زیرمقوله توجه به مسائل و ملزومات فضای کالبدی کلاس و مدرسه، تأمین منابع مالی و بهرهگیری از تجهیزات و فناوریها)، بهرهگیری از ظرفیتها و توجه به نیازها (با دو زیرمقوله توجه به ظرفیتها و زیستبوم مناطق و نیازمحوری)، نیروی انسانی (با سه زیرمقوله بهرهگیری از نیروی انسانی توانمند، توانمندسازی و ایجاد انگیزه و جذب و بکارگیری)، برنامه و هدف محوری (با چهار زیرمقوله توجه به برنامهدرسی ملی و بومی، توجه به هدف و برنامه محوری، نهادینهکردن ارزش و اهمیت سند و عملیاتیکردن اهداف و مولفههای سند تحول)، توجه به کیفیت و پیامدهای نظام آموزشی (با دو زیرمقوله توجه به پیامدها و خروجیهای نظام آموزشی و غنیسازی و ارتقای کیفیت برنامهها و فعالیتهای مدارس)، توجه به تجربهها و پژوهشها (با دو زیرمقوله استفاده از دیدگاههای نوین و تجارب ملی و بینالمللی و پژوهشمحوری در نظام آموزشی)، مشارکت ذینفعان و نخبگان (با یک زیرمقوله مشارکت ذینفعان و نخبگان)، تفاوتهای فردی (با یک زیرمقوله رعایت تفاوتهای فردی)، انعطافپذیری (با یک زیرمقوله انعطافپذیری در برابر تغییرات) و روشها و شیوههای آموزشی (با یک زیرمقوله روشها و شیوههای آموزش و تدریس) بودند که با توجه به مقولهها و زیرمقولهها مدل استقرار مدرسه صالح طراحی شد. همچنین، نسبت روایی محتوایی 84/0 و شاخص روایی محتوایی 89/0 بر اساس نظر صاحبنظران حاکی از اعتبار مناسب مدل استقرار مدرسه صالح بودند.بحث و نتیجهگیری: با توجه به مقولهها و زیرمقولهها مدل استقرار مدرسه صالح شناساییشده در این پژوهش، مدیران و برنامهریزان آموزشوپرورش میتوانند گام موثری در جهت ارزیابی میزان تحقق مدرسه صالح و تلاش برای استقرار آن بردارند.
ندا محسنی؛ محمد علی حسینی؛ نادر قلی قورچیان
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل ارتقاء تعامل مدرسه و خانواده در پیشگیری از سوء رفتارهای اجتماعی نوجوانان بود.روش شناسی: روش شناسی پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) و تحلیل مضمون کتب و مقالات مرتبط با موضوع بود. جامعه آماری 10 نفر از متخصصانی که در زمینه مدیریت آموزشی کار پژوهشی انجام داده و خبرگان و صاحبنظران ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل ارتقاء تعامل مدرسه و خانواده در پیشگیری از سوء رفتارهای اجتماعی نوجوانان بود.روش شناسی: روش شناسی پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) و تحلیل مضمون کتب و مقالات مرتبط با موضوع بود. جامعه آماری 10 نفر از متخصصانی که در زمینه مدیریت آموزشی کار پژوهشی انجام داده و خبرگان و صاحبنظران و اساتید حوزه مدیریت آموزشی و علوم تربیتی در دانشگاه بودند، انتخاب و مصاحبه با آنها انجام شد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود تجزیه وتحلیل داده های کیفی با استفاده از فرایند کدگذاری مبتنی بر طرح نظام مند راهبرد نظریه داده بنیاد کوربین و اشتراس ( 2008 )، انجام شد. بر اساس این طرح داده های مورد نیاز گردآوری و از طریق کدگذاری باز، کدگذاری محوری، کدگذاری گزینشی مقوله ها، زیر مقوله ها احصا شدند. نرم افزار اجرای تحلیل MAXQDA 2018 بود .یافته ها: پس از بررسی و مطابقت این کدها و حذف کدهای تکراری، کدهای مشترک تعیین و مقولات با پیشینه و مبانی نظری تطابق و مفاهیم مشترک بازنگری شدند. بعد از انجام عملیات کدگذاری باز، در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم (کدها) مشترک و مشابه ازنظر معنائی تعیین و طبقه بندی شدند. در نهایت مدل ارتقاء تعامل مدرسه و خانواده در پیشگیری از سوء رفتارهای اجتماعی نوجوانان توسط خبرگان اعتبار سنجی شد.بحث و نتیجه گیری: مدل مورد نظر شامل شرایط علی: عامل ساختاری و عامل فرهنگی راهبردها: گسترش امکان مشارکت والدین، گسترش اخلاق حرفهای، وضع قوانین و مقررات و فرهنگ سازی پیامدها :عوامل اجتماعی، عوامل آموزشی؛ زمینهای: تجارب دانشآموزان، نقص مدیریتی، نقش تربیتی خانواده و شرایط مداخله گرشامل : عدم همکاری با خانواده با مربیان، کمبود منابع مالی خانواده، کمبود نیرو متخصص میباشد.